payamgps.com

رعایت موارد ایمنی در کارگاه بازیافت ضایعات الکترونیکی

رعایت موارد ایمنی در کارگاه بازیافت ضایعات الکترونیکی

یکی از مشکلات بازیافت رعایت موارد ایمنی در کارگاه بازیافت ضایعات الکترونیکی گازها و بخارات فلزات سمّی حاصل از فرآیند بازیافت است که برای سلامت محیط زیست و انسان بسیار خطرناک است.لذا رعایت نکات ایمنی در کارگاه‌های بازیافت ضایعات الکترونیکی نه تنها از اصول استاندارد این کار بلکه ضامن سلامت کارکنان کارگاه است. در همین راستا در این مطلب مهم‌ترین نکات ایمنی در این زمینه را بررسی می‌کنیم.

خوردن و آشامیدن ممنوع

علاوه بر بخارات فلزات سمّی موجود در ضایعات، به دلیل استفاده از مواد شیمیایی قوی مانند انواع اسید در یک کارگاه بازیافت، محیط کارگاه همواره آلوده خواهد بود. این آلودگی شامل تمام لوازم موجود و حتّی اعضای بدن افراد حاضر در کارگاه مانند دست و صورت می‌باشد. بنابراین هرگونه ماده خوردنی یا آشامیدنی در این محیط بلافاصله آلوده می‌شود. با در نظر گرفتن این که این بخارات سمی می‌توانند منجر به بیماری‌های حادی چون سرطان شوند. توصیه اکید می‌شود که از خوردن و آشامیدن در محیط کارگاه بازیافت بپرهیزید.

محافظت از چشم‌ها

به همان اندازه که در میان اعضای بدن، چشم‌ها از اهمّیّت فراوانی برخوردارند، محافظت بیشتری نیز باید از آنها به عمل آید زیرا چشم‌های انسان بسیار هم آسیب‌پذیر هستند. بنابراین در هر کاری باید از چشم‌ها در برابر خطرات احتمالی محافظت شود. کارگاه بازیافت ضایعات الکترونیکی با انبوهی از بخارات سمی و اسیدها و مواد شیمیایی یک محل کاملاً پرخطر برای چشمان انسان به شمار می‌رود.

بنابراین استفاده از عینک‌های استاندارد ایمنی برای محافظت از چشم‌ها ضروری است.

به ویژه هنگام کار با اسید و تیزاب هرگز بدون عینک ایمنی کار نکنید.

محافظت از پوست

در فرایند بازیافت ضایعات الکترونیکی، عضوی از بدن که به صورت مستقیم با مواد شیمیایی در ارتباط خواهد بود، دست‌ها هستند. به همین دلیل استفاده از دستکش‌های ضد اسید کاملاً لازم است. توصیه می‌شود برای ایمنی بیشتر از دستکش‌های ضد اسید یک بار مصرف استفاده کنید. لازم است بدانید اگر از دستکش استفاده نشود حتّی موادی مانند نیترات نقره هم می‌توانند به پوست دستان شما آسیب برسانند چه رسد به اسیدهای قوی مانند اسید سولفوریک.

هود اسیدکاری

از آنجایی که تنفّس در محیط کارگاه بازیافت ضایعات الکترونیکی اجتناب ناپذیر است. باید تا حد ممکن از بخارات و گازهای سمّی موجود در کارگاه کاسته شود. یکی از تجهیزاتی که به خوبی این کار را انجام می‌دهد و برای هر کارگاه بازیافت لازم است، هود اسیدکاری یا هود شیمیایی است. این هود دارای محفظه‌ای است که فرایند بازیافت فلزات در آن انجام می‌شود تا بخارات سمّی حاصله توسط هود از محیط خارج شود.

نظم و ترتیب کارگاه

مواد و تجهیزات مورد نیاز در یک کارگاه بازیافت ضایعات الکترونیکی هرکدام شرایط نگهداری خاصی دارند.

که در صورت عدم رعایت آنها احتمال وقوع خطر وجود دارد. بنابراین کپسول‌های گاز،

مخازن اسید و سایر مواد شیمیایی مورد نیاز هریک باید در کارگاه، جای مخصوص خود را داشته باشند.

این جایگاه باید کاملاً ایمن بوده و به عنوان مثال در مسیر رفت و آمد افراد نباشد.

تمامی افراد کارگاه موظفند پس از استفاده از وسایل آنها را در جای خود قرار دهند.

تا از بروز خطرات و آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

  • اکتبر 13, 2019
  • Posted By admin

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *