payamgps.com

بازیافت موبایل و فلزات گرانبهای بدست آمده از آن

بازیافت موبایل و فلزات گرانبهای بدست آمده از آن

بازیافت موبایل یکی از مهمترین بخش های صنعت بازیافت ضایعات الکترونیکی است. قطعات مختلف یک تلفن همراه حاوی عناصر با ارزشی مانند طلا، نقره، مس، نیکل، آلومنیوم و مواد پلاستیکی هستند که در فرآیند بازیافت قابل استخراج و جداسازی میباشند. در سالهای اخیر آمار تولیدات برندهای مختلف موبایل با رشد بی سابقه ای مواجه بوده است و در نتیجه آمار گوشی ها مستعمل و از کار افتاده نیز روز به روز در حال افزایش است. در مطالب قبلی با اهمیت بازیافت ضایعات الکترونیکی و بازیافت لپ تاپ آشنا شدیم و در این مطلب میخواهیم نحوه بازیافت تلفن همراه را برای شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

مقدمه

امروزه اغلب افراد حداقل یک یا دو تلفن همراه دارند و این وسایل الکترونیکی پرکاربرد به یکی از ابزارهای اصلی در زندگی ما بدل شده اند. در سالهای اخیر با افزایش آمار تولید تلفن های همراه هوشمند سالانه تعداد زیادی گوشی خراب نیز روانه فروشگاه های تعمیر مویابل می شود که اغلب آنها دیگر قابل استفاده نیستند. معمولا فروشنده این گوشی های خراب را با قیمت کمی از صاحبان آنها میخرد اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که این گوشی های خراب و از کار افتاده به کجا میروند؟

اهمیت بازیافت تلفن های همراه

امروزه بازیافت گوشی های موبایل غیر قابل استفاده به صنعتی بزرگ تبدیل شده که چشم انداز گسترده ای برای آن قابل تصور است. همانطور که گفته شد قطعات مختلف این گوشی ها حاوی عناصر و فلزات با ارزشی مانند طلا و نقره هستند که میتوان در مراحل بازیافت آنها را استخراج و خالص سازی نموده و با قیمت های بالایی به فروش رساند. هر چند گوشی های اندروید و هوشمند امروزی طلا و نقره کمتری نسبت به گوشی های قدیمی دارند اما این گوشی ها هنوز هم حاوی میزان قابل توجهی طلا و نقره هستند.

بازیافت موبایل

از بازیافت تلفن های همراه چه فلزاتی بدست می آید؟

همانطور که گفتیم از بازیافت گوشی های همراه میتوان مقدار قابل توجهی طلا و نقره استخراج نمود که البته به عوامل متعددی مانند کشور سازنده موبایل، سال تولید، برند موبایل و بسیاری از عوامل دیگر نیز بستگی دارد. طبقه یک آمار کلی تقریبا از بازیافت یک میلیون گوشی هوشمند میتوان 350 کیلوگرم نقره و 34 کیلوگرم طلا بدست آورد. مطابق با همین آمار از بازیافت یک میلیون گوشی هوشمند حدودا 15 کیلوگرم پالادیوم و 16 تن مس استراج می شود که نشان دهنده اهمیت بازیافت این ابزار الکترونیکی است. به طور کلی از بازیافت هر گوشی هوشمند (بدون محاسبه هزینه خرید و بازیافت این گوشی های از کار افتاده) میتوان 1.4 دلار طلا، 0.2 دلار نقره و 0.58 دلار پالادیوم بدست آورد.

با ارزشترین قطعات تلفن همراه در بازیافت

با ارزشترین قطعات موبایل قطعاتی هستند که حاوی عنصر گرانبهای طلا باشند. برد مدار و پین‌های اتصال(connection pins دو تا از با ارزشترین قطعات موبایل هستند زیرا دارای روکش طلا هستند. مدارهای مجتمع (IC) و خازن‌های سرامیکی یکپارچه (Monolithic Ceramic Capacitors) نیز حاوی فلزات گران‌بها هستند که پس از بازیافت قابل جداسازی هستند. حدودا از بازیافت 1 کیلوگرم مدار مجتمع موبایل میتوان 3 تا 13 گرم طلا بدست آورد که میزان قابل توجهی است. خازن های سرامیکی نیز حاوی عناصر گرانبهای طلا، نقره و پلاتین هستند که قابل بازیابی و خالص سازی اند.

بازیافت موبایل

بازیافت برد موبایل

برد موبایل با ارزشترین قطعه موبایل در فرآیند بازیافت است که حاوی عناصر با ارزش و گران قیمتی چون طلا، پلاتین، نقره و کوپر است. به طور میانگین از بازیافت 1 کیلوگرم برد موبایل میتوانید 1 گرم طلای 24 عیار استخراج نمایید. برای بازیافت موبایل دو روش کلی وجود دارد که در ادامه با هر یک از آنها آَشنا می شوید.

روش کلی بازیافت برد گوشی همراه

برای بازیافت برد تلفن های همراه باید مطابق با این مراحل عمل کنید. ابتدا باید قاب موبایل را از برد آن جدا کرده و سپس تمامی بردهای جمع آوری شده از تعداد زیادی موبایل را درون کوره قالکاری بیندازید تا ذوب شوند. فلزات بدست آمده از بردهای ذوب شده در کوره به صورت یک قرص سربی جمع آوری میشوند.  این قرص سربی باید اسید کاری و تیزاب کاری شود تا طلا، نقره و پالادیوم موجود در آن جداسازی و استخراج شود.

استخراج طلا از بازیافت برد موبایل

برای این کار ابتدا تمامی قطعات موجود روی برد مانند آی سی ها، خازن ها، پینها و فلتها را از روی آن جدا میکنند و سپس بردها را می سوزانند. در مرحله بعد با استفاده از روش های تیزاب کاری، اوره و پودر SMB طلای موجود در بردهای سوخته را ته‌نشین می کنند. سایر قطعات جدا شده را نیز آتش زده و پود میکنند و همان مراحل تیزاب کاری و اوره و ته‌نشینی به کمک پودر SMB را برروی این ماده سوخته انجام میدهند. در مرحله بعد ماده ته نشین شده را فیلتر کرده و مجددا میسوزانند. حالا این ماده را به یک ظرف شیشه ای منتقل کرده و با اسید هیدروکلریک میشویند تا ناخالصی های احتمالی از آن جدا شوند. در نهایت ماده ته نشین شده نهایی را ذوب میکنند و طلای موجود در آن را خالص سازی میکنند.

نحوه بازیافت موبایل

برای این کار باید 100 کیلوگرم تلفن همراه مستعمل جمع آوری شده باشد. ابتدا باید بردهای گوشی های مستعمل را جداسازی کنید و آنها را بسوزانید. سپس آنها را تمیز کرده و سپس با استفاده از روش بازیافت خازن‌های سرامیکی یکپارچه روش (MLCC recycling) مقدار قابل توجهی طلا استخراج نمایید.

بازیافت موبایل

روش ساده تر برای بازیافت تلفن‌های همراه

روش های ذکر شده در واقع روش هایی صنعتی هستند که برای انجام آن به تجهیزات خاصی نیاز است اما در ادامه روش ساده تری برای بازیافت موبایل آموزش میدهیم. این روش بسیار آسان بوده و اغلب افراد میتوانند خودشان این کار را انجام دهند. برای این کار ابتدا باید برد مدار گوشی را از آن جدا کرده و هر چه روی آن وجود دارد را از آن جدا کنید. این کار به صورت دستی یا به وسیله لحیم قابل انجام است. ویدیوهایی به عنوان روش انگشت طلایی (gold finger recycling) نیز در اینترنت آموزش داده شده که روش بهتری برای انجام این کار است. برای بازیافت پین های اتصال نیز ابتدا باید آنها را بسوزانید تا کاور پلاستیکی روی آنها بسوزد.  بقیه مراحل نیز باید مانند بازیافت برد موبایل انجام شود.

خرید گوشی های مستعمل

برای بازیافت گوشی همراه و استخراج فلزات گران بها از آن به تعداد زیادی گوشی خراب و از کار افتاده احتیاج دارید. موبایل های مستعمل و خراب و از کار افتاده را میتوانید در فروشگاه ها و تعمیرکارهای موبایل، سایت های حراجی و آگهی اینترنتی، گاراژهای ضایعاتی و … پیدا کرده و خریداری نمایید.

  • جولای 21, 2019
  • Posted By admin

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *