payamgps.com

روش بازیافت ضایعات الکترونیکی

روش بازیافت ضایعات الکترونیکی

ضایعات الکترونیکی چون قطعات کامپیوتری و موبایل شامل بردهای الکترونیکی است که قابلیت استخراج طلا از آن وجود دارد. بردهای الکترونیکی به طور کلی شامل چهار نوع برد روبار، برد کف بار، برد میان بار و برد بی بار است که داخل تمامی این بردها حتی ورقه های طلا کار گذاشته شده است که سود حاصل از بازیافت ضایعات الکترونیکی را بالا می برد.

به دلیل وجود فلزات گرانبها چون طلا، نقره، پالادیوم در قطعات الکترونیکی چون بردهای موبایل و بردهای کامپیوتر ضایعات الکترونیکی از ارزش بالایی در بازار ضایعات برخوردار هستند. با داشتن اطلاعات و دانش کافی از نوع بردها به راحتی می توانید میزان قابل توجهی طلا حتی بین 800 سوت تا یک گرم طلا را استخراج کنید.

انواع ضایعات بردهای الکترونیکی

به طور کلی ضایعات الکترونیکی دارای بردهایی هستند که با بازیافت آنها می توانید مقدار قابل توجهی فلزات گرانبها چون طلا، پالادیوم و نقره از آن بدست آورید.

  1. بردهای روبار که شامل فراوان ترین نوع ضایعات الکترونیک است. بردهای کامپیوتر از نوع بردهای روبار است.
  2. بردهای کف بار که علاوه بر داشتن قطعات حاوی طلا شامل مدار و کانال های حاوی طلا است. بردهای موبایل از نوع بردهای کف بار است.
  3. بردهای میان بار حاوی 20 درصد از بردها است.
  4. بردهای بی بار که بی کیفیت ترین نوع برد برای بازیافت فلزات گرانبهاست.

بردهای روبار

این نوع برد که بردهای کامپیوتر از این دسته است شامل انواع قطعات فلزی گران بها چون طلا، پالادیوم است که برخی به صورت ناشیانه اقدام به آسیاب آنها می کنند.

  1. قطعاتی چون سوکت، رله، مقاومت، کریستال، دیود، آی سی یو … که به صورت پیچ و پین به بردهای کامیپوتر اتصال یافته اند.
  2. بر روی بردهای روبار متریال اولیه قطعات فایبر، راجرز، تفلون و.. است و از مجموعه ای از مدارهای الکترونیکی تشکیل شده است که یک یا دولایه و بیشتر مس دارد.
  3. شناخت قطعات گرانبها بردهای روبار می تواند در کاهش هزینه های بازیافت ضایعات الکترونیکی کمک کند.
  4. قلع گیر سیستمی الکترونیکی می تواند وسیله ای عالی برای تفکیک قطعات از روی بردها با حجم زیاد باشد که البته قیمت دستگاه بالا است و می توانید از حمام قلع استفاده کنید.

روش های اشتباه در تفکیک قطعات بردهای روبار

  1. از بین بردن بردهای اصلی و از دست دادن حداقل سود هر کیلو 1000 تومان
  2. آسیاب کردن این نوع بردهای کامپیوتری با ایجاد مس داخل بازیافت همراه می شود که برای اسیاب هر 2 کیلوگرم مس نیاز به یک کیلوگرم سرب است که اصلا به صرفه نیست.

بردهای کف بار

بردهای موبایل از نوع برد کف بار است که علاوه بر داشتن فلزات گران بها چون طلا شامل مدارها و کانال های حاوی طلا است.

نویسنده: فرشاد ذوقی

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *