payamgps.com

مزایای بازیافت کاغذ در تولید کاغذ باطله

مزایای بازیافت کاغذ در تولید کاغذ باطله

کمبود منابع طبیعی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، دیدگاه بشر نسبت به زباله را تغییر داد. بشر امروز به دنبال راه گریزی برای خلاصی از حجم بالای زباله است. راه‌حل ساده و قدیمی دفن یا سوزانده زباله دیگر پاسخگو نیست. بهترین راه‌حل، تلاش برای بازگرداندن دوباره بخشی از این زباله‌ها به چرخه تولید است. بررسی‌ها نشان داده حجم قابل توجهی از زباله‌های شهری را ضایعات پلاستیکی، فلزی و کاغذ و مقوا تشکیل می‌دهند. وجه مشترک این ضایعات در قابلیت بازیافت آنان است. اگر فرایند بازیافت کاغذ و مقوا، پلاستیک و فلزات نهادینه شود فواید بسیاری خواهد داشت.از مزایای بازیافت کاغذ می توان به کاهش قطع درختان، استفاده مجدد از کاغذ باطله، اشتغالزایی و حفظ سرمایه های ملی، کاهش زباله ها اشاره کرد.

برای بازیافت کاغذ نیاز به جمع آوری ضایعات کاغذ و فروش آن به خریداران این نوع ضایعاست است. پیام ضایعات قابلیت خرید ضایعات کاغذ با بالاترین قیمت را دارد.

مهم‌ترین مزایای بازیافت کاغذ

  1. جلوگیری از قطع درختان جنگل
  2. کاهش مصرف انرژی
  3. کاهش مصرف آب
  4. کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی
  5. کاهش تولید گاز متان (از گازهای گلخانه‌ای که هنگام دفن ضایعات کاغذ تولید می‌شود)
  6. ایجاد اشتغال در قالب فعالیت‌های جمع‌آوری ضایعات ، خرید و فروش ضایعات ، کارگاه تولید کاغذ بازیافتی و توزیع و فروش کاغذ و مقوای بازیافتی
  7. حفظ سرمایه‌های ملّی از طریق کاهش واردات
  8. کاهش حجم زباله و در نتیجه کاهش هزینه جمع‌آوری و دفع آن

مراحل بازیافت کاغذ

  1. هماهنگی خریدار کاغذ باطله و تولیدکننده
  2. جمع‌آوری ضایعات
  3. دسته‌بندی انواع ضایعات
  4. انتقال ضایعات به کارخانه بازیافت
  5. آغاز فرایند بازیافت کاغذ

فرایند بازیافت

  1. ترکیب ضایعات کاغذ با آب و تولید خمیر کاغذ
  2. جداسازی قطعات بزرگ از خمیر کاغذ
  3. پاکسازی خمیر و از بین بردن ناخالصی‌هایی مانند ذرات پلاستیک، شن و . . .
  4. بکارگیری پمپ برای وارد کردن خمیر کاغذ به دستگاه تولید کاغذ
  5. آبگیری خمیر
  6. استفاده از غلطک و حرارت برای تولید ورقه‌های کاغذ
  7. افزودن نشاسته و رنگ به کاغذ
  8. خشک‌کن نهایی
  9. عرضه به بازار به صورت رول کاغذ یا کاغذ شیت

خرید کاغذ باطله

اوّلین مرحله فرایند بازیافت کاغذ تأمین مواد اولیه و یا به عبارتی جمع‌آوری ضایعات است. متأسفانه حجم زیادی از کاغذ باطله همراه با زباله‌های تر دفع می‌شود. دفع غیراصولی موجب هدر رفتن آن می‌شود. پس مهم‌ترین مسئله توسعه فرهنگ تفکیک زباله در مبدأ است. ساکنین شهرهای بزرگ به راحتی می‌توانند با جمع‌آوری کاغذ باطله برای فروش آن اقدام کنند. برخی از فعالین این عرصه مانند مجموعه پاک‌اپ خریدار ضایعات کاغذ باطله در محل و با قیمت مناسب هستند. شهروندان تهرانی می‌توانند با تعیین مکان و زمان مورد نظر خود از خدمات شرکت پاک اپ در خرید کاغذ باطله برخوردار شوند.

خرید کاغذ باطله
خرید کاغذ باطله

خریدار ضایعات کاغذ باطله

همانطور که گفتیم یکی از مزایای بازیافت کاغذ، ایجاد اشتغال است. کسانی که بازیافت کاغذ باطله را به عنوان شغل انتخاب کرده‌اند نمی‌توانند تنها به ضایعات کارتن، کاغذ و مقوا در زباله‌های شهری اکتفا کنند. بنابراین خریدار ضایعات کاغذ باطله عمده تمرکز خود را در همکاری با مراکزی چون مدارس، ادارات، بیمارستان‌ها و . . . قرار می‌دهد. چون این مراکز روزانه و به طور مداوم در حال تولید ضایعات کاغذ هستند. با در نظر گرفتن هزینه‌های حمل و نقل خرید کاغذ باطله از چنین مراکزی به صرفه‌تر است.

قیمت کاغذ باطله

در هر محصولی کیفیت کالا اوّلین عامل تعیین قیمت آن است. قیمت کاغذ باطله نیز بر اساس کیفیت آن تعیین می‌شود. البته معیار کیفیت ضایعات قابلیت بازیافت آن است. بسیاری از انواع کاغذ مانند روزنامه، کاغذ تحریر، کاغذ کپی، پاکت نامه، بروشور، مجله، ضایعات کارتن و جعبه‌های مقوایی برای بازیافت کاملاً مناسب هستند. در اینگونه موارد قیمت کاغذ باطله بسیار مناسب بوده و برای هر دو طرف معامله رضایت‌بخش است. ولی مواردی مانند کاغذ برچسب دار، کاغذ دیواری و کاغذ سلفون دار برای بازیافت مناسب نیستند. بدیهی است که خریدار ضایعات کاغذ باطله به دنبال خرید مواد اولیه برای بازیافت کاغذ است. پس تنها ضایعات کاغذ باطله با قابلیت بازیافت را به قیمت مناسب خریداری می‌کند.

 

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *