payamgps.com

مزایای بازیافت ضایعات و کاربردهای آن

مزایای بازیافت ضایعات و کاربردهای آن

مزایای بازیافت ضایعات شامل موارد متعددی می شود که کمک به حفظ و حراست از محیط زیست یکی از مهمترین آنهاست. بازیافت ضایعات مزایای زیادی دارد که از مهمترین آنها میتوان به صرفه جویی در مصرف انرژی (70 درصد)، صرفه جویی در استفاده از مواد خام (90 درصد)، صرفه جویی در مصرف منابع آب (40 درصد)، صرفه جویی در استفاده از منابع (97 درصد)، آلودگی کمتر هوا (86 درصد)، کاهش آلودگی منابع آب (76 درصد) و …. اشاره کرد.

تاثریر بازیافت بر صرفه جویی مواد

بازیافت در صرفه جویی بسیاری از مواد اثر گذار است برای مثال هر تن فولاد (محصول بازیافتی از آهن قراضه) میتواند موجب صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آهن (1115 کیلوگرم)، مصرف زغال سنگ (625 کیلوگرم) و مصرف سنگ آهک (53 کیلوگرم) شود. بازیافت میتواند بر مصرف سایر فلزات غیر آهنی نیز تاثیر بسیار زیادی داشته باشد که از مهمترین آنها میتوان به کاهش 95 درصدی مصرف آلومینیوم، 85 درصد صرفه جویی فلز مس، 65 درصد صرفه جویی فلز سرب،60 درصد صرفه جویی در فلز روی اشاره کرد.

کاربردهای بازیافت

بازیافت کاربردهای زیادی دارد که ضایعات فلزی حاصل از آهن یا همان آهن قراضه از مهمترین محصولات آن به شما می آید. بازیافت آهن قراضه کاربردهای اقتصادی و محیط زیستی بسیار زیادی در زندگی ما دارد. آهن قراضه از جمله موادی است که پس از بازیافت مجددا قابل استفاده بوده و محصولات مختلفی از آن ساخته می شود.

کاربردهای صنعتی بازیافت

برخی از مواد بازیافتی کاربردهای زیادی درصنعت و ساختمان سازی دارد که قراضه آهن یا ضایعات آلومنیوم پرکاربردترین آنها هستند. بازیافت حاصل از این ضایعات در ساختمان سازی، جاده سازی و پل سازی به کار می رود. از این مواد میتوان در صنایع مهم دیگر چون صنعت حمل ونقل، تولید خودرو، هواپیما و … نیز استفاده کرد. یکی از کاربردهای جالب این ضایعات به کارگیری آنها در سم زدایی آب های دفعی و هرز آب های صنعتی است. از ضایعات آهن و دیگر فلزات برای تولید ظروف مختلف نیز استفاده می شود که این امر به حفظ محیط زیست و نیاز کمتر به حفر و استخراج منایع طبیعی کمک شایانی کرده است. کاربرد ضایعات بازیافتی بسیار وسیع است که در ادامه مهمترین آنها را برای شما شرح داده ایم.

مزایای بازیافت ضایعات

ساخت وسایل فلزی باکیفیت از ضایعات بازیافتی

از ضایعات بازیافتی فولاد میتوان برای تولید ابزارهای فلزی جدید و بسیار سخت استفاده کرد. برای این کار ضایعات تحت فرآیندی با قوس الکتریکی قرار گرفته و در کوره تبدیل به ابزارهایی فلزی بهتر و باکیفیت می شوند که از مهمترین آنها میتوان به فولاد ضد خش اشاره کرد. این فرآیند همراه به حرارت و انفجار و سروصدای زیادی انجام می شود. این فرآیند را میتوان برای اغلب ضایعات فلزی مانند ضایعات مس و آلومنیوم انجام داد. بازیافت فلزات به این روش موجب ذخیره بیشتر انرژی و انتشار کمتر دی اکسیدکرین شده و در نتیجه حفظ محیط زیست می شود. تولید وسایل فلزی جدیدتر با این روش از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر است.

تولید ابزارهای خانگی از طریق بازیافت

یکی از بهترین مزایای بازیافت ضایعات فلزی مانند آهن قراضه، تولید ابزازهای خانگی فلزی زیبا و بادوام است. محصولات فلزی زیادی را میتوان از طریق بازیافت تولید کرد که از مهمترین آنها میتوان به صندلی ها، میزها، نیمکت ها و لامپ ها اشاره کرد.

کاربرد بازیافت در هنر

شاید تا به حال نمی دانستید که از مواد بازیافتی چون ضایعات آهن میتوان برای تولید محصولات هنری مانند مجمسمه ها نیز استفاده کرد. شاید ضایعات آهن به دید بسیاری از افراد تنها کپه ای از آهن قراضه باشد اما افرادی که کمی دید هنری و خلاقیت داشته باشند میتوانند از این ضایعات فلزی محصولات هنری و دکورهای بسیار زیبایی تولید کنند.

ارتباط بازیافت و حفظ محیط زیست

همانطور که گفته شد بازیافت مواد مختلف تاثیر بسیار مثبتی در حفظ محیط زیست و آلودگی کمتر آن دارد. طبق بررسی های انجام شده ضایعاتی چون فولاد بازیافتی میتواند موجب کاهش 86 درصد آلودگی هوا، کاهش 40 درصدی آب و کاهش 76 درصدی آلودگی آب می شود. ضایعات فلزاتی چون فولاد موجب کاهش اندازه و وسعت محل های دفن زباله نیز می شود. بازیافت ضایعات کاربردهای متنوعی در صنعت امروز دارد. این ضایعات میتوانند شامل ضایعات فلزی، ضایعات ساختمانی یا صنعتی و حتی زباله های خانگی باشند. صنعت بازیافت ضایعات در سالهای اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده و با روش های مدرن در آینده نیز نقش چشمگیرتری در اقتصاد ما ایفا خواهد کرد.

 

  • ژوئن 14, 2019
  • Posted By admin
  • <span>2</span> Comments

2 comments found

    mina

    مارس 30, 2021 @ 8:11 ب.ظ

    با بازیافت ضایعات آهنی بیایید همین الان گامی در جهت زیباتر کردن محیط زندگی و محیط زیست خود برداریم.

    مهلا

    می 29, 2021 @ 4:21 ب.ظ

    بیایید همین الان گامی در جهت زیباتر کردن محیط زندگی و محیط زیست خود برداریم

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *