payamgps.com

بازیافت ضایعات ساختمانی و کاربردهای آن

بازیافت ضایعات ساختمانی و کاربردهای آن

بازیافت ضایعات ساختمانی به معنی بازیافت و استفاده مجدد از تمامی مصالحی است که در هنگام تخریب و و ساخت و ساز تولید می شوند. ضایعات ساختمانی شامل تمامی نخاله ها و پسماندهای ساختمانی می باشد که برخی از آنها قابل بازیافت و استفاده مجدد بوده و برخی دیگر را باید به صورت صحیح و اصولی دفن نمود.  در این مطلب قصد داریم شما را با اهمیت بازیافت پسماندهای ساختمانی و کاربردهای آها آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

تعریف ضایعات ساختمانی

پسماندهای ساختمانی شامل تمامی مصالحی است که به صورت ناخواسته در حین تخریب و ساخت و ساز تولید می شوند. از مهمترین این پسماندهای ساختمانی میتوان به مواد و مصالحی چون عایق، میخ، سیم برق، میلگرد، سنگها، آجرها و … اشاره کرد. حتی مواردی مربوط به زمان آماده سازی مقدماتی محل ساخت وساز مانند کنده درختان، ضایعات حاصل از لایروبی محل، قلوه سنگها و … نیز از پسماندهای ساختمان به حساب می آیند.

اهمیت بازیافت و دفع اصولی پسماند ساختمانی

امروزه با رشد بی رویه جمعیت انسانی، ساختمان سازی با رشد چشمگیری رو به رو بوده است و از طرفی مرمت و بازسازی ساختمان های قدیمی نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. بدون شک این افزایش ساخت و سازهای عمرانی و ساختمانی، تولید ضایعات و پسماندهای ساختمانی زیادی را به دنبال دارد که در صورت عدم چاره اندیشی خود میتواند معضلات بزرگی برای ما ایجاد کند. آلودگی محیط زیست، نازیبا شدن فضای شهری، خطر برخورد افراد و ماشین ها با نخاله های موجود در معابر و … از مهمترین این مشکلات خواهند بود. از طرفی برخی از این پسماندها حاوی موادخطرناکی مانند سرب، آزبست و … هستند که دفع غیر اصولی آنها میتواند به مرور آلودگی های زیست محیطی جبران ناپذیری پدید آورد. در این میان بازیافت پسماندهای ساختمانی بهترین راه حل برای مقابله با این مشکلات است.

مهمترین پسماندهای ساختمانی

در حین ساخت و ساز پسماندهای زیادی وجود می آید که حدودا 10 تا 15 درصد کل مصالحی که برای ساخت و ساز خریداری شده را شامل می شوند. آجر، بتن و چوب مهمترین این پسماندهای ساختمانی هستند که میتوان از آنها برای پروژه های عمرانی دیگر استفاده کرد. برخی دیگر از ضایعات ساختمانی هنگام تخریب ساختمان های قدیمی بوجود می آیند که برخی از آنها قابل استفاده و برخی دیگر را باید به طریق اصولی دفن یا بازیافت نمود.

دفع اصولی ضایعات ساختمانی

برخی از پسماندهای ساختمانی حاوی مواد خطرناکی مانند سرب، آزبست و حتی مواد رادیواکتیو هستند که حمل و دفن آنها باید اصولی و مورد تایید دستگاه های نظارتی مربوطه باشد. برخی از مصالحی که از تخریب ساختمان و دیوارهای خشک بدست می آیند نیز ممکن است هنگام دفن گاز سمی سولفید هیدروژن تولید کنند. به طور کلی برخی از ضایعات ساختمانی قابل بازیافت بوده برخی دیگر باید به صورت اصولی و با تایید دستگاههای نظارتی دفع شود. برای حمل پسماندهای ساختمانی باید از ماشین های مخصوص حمل استفاده کرد و در محل های مناسب آنها را دفن نمود. برخی از ضایعات مانند ضایعات چوب نیز قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند. پسماند شن ها را میتوان بازیافت نموده و در کنار ماسه الک شده در کارهای عمرانی از آنها استفاده کرد. قلوه سنگ ها را نیز میتوان خرد کرده و مجددا در ساخت و ساز از آنها استفاده نمود.

محل مناسب دفع نخاله های ساختمانی

برخی از ضایعات ساختمانی غیر قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند. این ضایعات را باید هر چه زودتر از محل ساخت و ساز انتقال داده و در مکان مناسبی دفن کرد. ضایعات ساختمانی قابل استفاده نیز باید به طریق مناسبی حمل و به مکان های بازیافت منتقل شوند. صنعت بازیافت پسماندهای ساختمانی در کشور ما نوپا بوده و بسیاری از افراد مصالح ساختمانی را به صورت غیر اصولی دفن میکنند. بازیافت پسماندهای ساختمانی هزینه های زیادی دارد که از زمان حمل پسماندها تا بازیافت آنها را شامل می شود. از آنجایی که این صنعت در کشور ما سوددهی چندانی ندارد ادامه حیات و پیشرفت آن تنها با حمایت دولت امکانپذیر است.

صنعت بازیافت ضایعات ساختمانی

بازیافت پسماندهای ساختمانی تنها در صورتی سوددهی دارد که هزینه انتقال آنها به محل بازیافت بیش از هزینه انتقال و دفن این پسماندها نباشد. در صورتی که ضایعات ساختمانی قابل بازیافت و استفاده مجدد باشند باید آنها را به محل های بازیافت منتقل کرد. در کشور ما پتانسیل بسیار خوبی در زمینه صنعت بازیافت ضایعات ساختمانی وجود دارد که میتوان در آینده با بهره گیری از فناوری های نوین و خرید دستگاههای بازیافت باکیفیت خارجی و تولید داخلی آنها  فرصت بیشتری را برای سرمایه گذاران و کارآفرینان این حوزه فراهم نمود.

چه مصالحی باید بازیافت شود؟

قبل از بازیافت مصالح باید دو مساله کلی را در نظر گرفت. اول این که مصالح بازیافت شده قیمت تمام شده کمتری نسبت به مصالح دست اول داشته و در عین حال کیفیتی مشابه با آنها داشته باشند. دوم اینکه هنزیه حمل و بازیافت پسماند ساختمانی کمتر از هزینه های مربوط به خرید مصالح دست دوم باشد تا این کار سودآوری لازم را داشته باشد.

بازیافت ضایعات آهن قراضه

آهن قراضه ها یکی از مهمترین پسماندهای قابل بازیافت هستند که شامل تمامی آهن آلات دور ریختنی و ضایعات چدنی و فولادی غیرقابل مصرف میباشند. آهن قراضه (scrap) ها را میتوان در کوره قوس الکتریکی به لوازم آهنی بازیافتی جدیدی تبدیل کرد که در صنایع مختلفی کاربرد دارند. آهن قراضه ها شامل تمامی پسماندهای آهنی بدست آمده از تخریب ساختمان و خودروها میباشند که قابلیت بازیافت دارند. این ضایعات آهنی نسبت به دیگر پسماندهای ساختمانی گران تر بوده و میتوان از آنها محصولات ارزشمندی تولید کرد.

بازیافت ضایعات ساختمانی

خرید و فروش پسماند های ساختمانی

امروزه صنعت ساختمان سازی به سرعت در حال گسترش و پیشرفت است و در نتیجه سالانه مقدار زیادی ضایعات ساختمانی تولید می شود. از آنجایی که مواد خام زیادی در اجرای کارهای عمرانی و ساختمان سازی به مصرف میرسد بازیافت ضایعات این صنعت میتواند گام مهمی در جهت کاهش هزینه ها و مصرف مواد خام اولیه باشد. فروش ضایعات ساختمانی و بازیافت صحیح آنها تاثیر زیادی در جهت برنامه های مدیریت بازیافت ضایعات و نخاله های ساختمانی خواهد بود.

 

  • جولای 5, 2019
  • Posted By admin
  • <span>1</span> Comment

1 Comment found

    سوله بیستون سازه

    مارس 31, 2021 @ 10:50 ب.ظ

    این مطلب حرف نداشت

    سوله بیستون سازه

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *