payamgps.com

اهمیت بازیافت کاغذ باطله و محصولات حاصل از آن

اهمیت بازیافت کاغذ باطله و محصولات حاصل از آن

بازیافت کاغذ باطله و کارتن های دورریختنی یکی از بخش های جذاب و سودآور در صنعت بازیافت است که علاوه بر تولید محصولات جدیدتر کمک شایانی نیز به حفظ محیط زیست میکند. کاغذ ها روزانه بخش مهمی از زباله های تولیدی را شامل می شوند و از آنجایی که منبع اصلی تولید کاغذ از قطع درختان بدست می آید بازیافت این مواد اهمیت زیادی در حفظ این سرمایه های حیاتی بشر خواهد داشت. انواع کاغذ و مقوا از زباله های جامد به حساب می آیند و حدودا 10 درصد از کل زباله های تولید شده در کشور ما را شامل می شوند.

سود آوری بازیافت کاغذ باطله

به طور کلی صنعت بازیافت مواد یکی از بهترین راهها برای حفاظت از منابع بوده و اشتغال زیادی نیز ایجاد میکند. واقعیت این است که افزایش جمعیت و تغییر سبک زندگی موجب تولید روز افزون زباله در سالهای اخیر شده است که در این میان زباله های کاغذ و مقوا بخش مهمی از این زباله ها را شامل می شوند. دفع غیر اصولی این زباله ها و سوزاندن آنها تنها موجب از بین رفتن منابع طبیعی و و هدر رفت انرژی می شود اما با بازیافت اصولی این مواد میتوان بخش عمده ای از این زباله ها را برای تولید مواد جدید و باارزش به مصرف رساند. صنعت بازیافت زباله های کاغذی به دلیل ارزان بودن مواد اولیه اش سود خوبی نصیب سرمایه گذار خواهد کرد و از طرفی موجب کاهش مصرف انرژی شده و هزینه کمتری نیز برای شهرداری ها به دنبال خواهد داشت.

بازیافت کاغذ باطله

مزایای بازیافت کاغذ و کارتن

بازیافت در واقع فرآیندی برای استفاده مجدد از زباله است که در طی آن زباله به مواد اولیه اش و یا به مواد خام تبدیل می شود که میتوان از آن برای تولید محصولات جدید و کاربردی استفاده کرد. بازیافت کاغذ باطله نیز بخش مهمی از این فرآیند است که مزایای زیادی برای ما به دنبال خواهد داشت. از مهمترین مزایای بازیافت کاغذ میتوان به کمک به کاهش آلودگی، پیشگیری از هدررفت انرژی، عدم نیاز به تولید بیشتر کاغذ و مواد مشابه آن، عدم نیاز به قطع بیش از حد درختان و حفظ جنگل ها و کاهش وابستگی در واردات خمیر کاغذ اشاره کرد.

نحوه بازیافت کاغذ

همانطور که گفته شد بازیافت کاغذ یکی از بخش های مهم در صنعت بازیافت است که باید مطابق با مراحلی که در ادامه ذکر می کنیم انجام شود. ابتدا کاغذ ها و کارتن های که در مبداء تفکیک شده اند جمع آوری شده و به انبار منتقل می شوند تا مجددا تفکیک شده و کاغذهای قابل بازیافت از کاغذ های غیر قابل بازیافت تفکیک شوند. این کاغذهای قابل بازیافت باید بسته بندی و پرس شوند تا برای حمل و نقل و ارسال به کارخانه بازیافت کم حجم باشند.

برای بازیافت کاغذهای باطله ابتدا آن ها را در پالپر یا گالاندول میریزند تا کاغذهای رنگی با سود یا کلر مرکب زدایی شوند. حالا کاغذهای باطله باید با آب مخلوط شوند تا کاملا تمیز شوند. در این حالت مخلوطی از آب و الیاف تشکیل شده که پس از عبور صافی و تصفیه کننده بر روی روی میز فوردرینیر ریخته میشوند. وقتی آب اضافی خارج شد این مخلوط آب و کاغذ به ماشین خمیر سازی منتقل می شود تا خمیر کاغذی بدست بیاید. سپس این خمیر کاغذی نیز باید به بخش های آبگیری، خشک و اتو کردن ارسال شود. در نهایت خمیر کاغذی تهیه شده را میتوان در اندازه های مختلف برش داده و برای مصارف مختلف استفاده کرد.

بازیافت کاغذ باطله

نحوه جمع آوری کاغذهای باطله

جمع آوری کاغذ باطله به 4 روش کلی انجام می شود. روش اول از طریق کیوسک های بازیافت کاغذ، روش دوم از طریق ارگانها و ادارات مرتبط، روش سوم از طریق مراكز صنعتي و تجاري و روش آخر جمع آوری کاغذ از طریق مراكز آموزشي و فرهنگي می باشد.

مهمترین محصولات حاصل از بازیافت کارتن و کاغذ باطله

یکی از مهمترین مزایای بازیافت کاغذ باطله و کارتن ها تولید محصولات کاغذی جدید و بسیار پرکاربرد است که از مهمترین آنها میتوان به کاغذهای فلوتینگ، تست لاینر و وایت تاپ اشاره کرد. این محصولات به دلیل بازیافتی بودن ارزان بوده از طرفی تاثیر بسیار زیادی بر صرفه جویی در انرژی و حفظ محیط زیست دارند. در ادامه به هر کدام از این محصوات و کاربردهای آنها آشنا خواهید شد.

کاغذ فلوتینگ

این کاغذهای بازیافتی برای لایه میانی ورق کارتن استفاده می شوند که حالت کنگره ای یا موج دار دارند. این لایه میانی ضربه گیر بوده و از محتویات کارتن در برابر فشارهای فیزیکی و ضربه محافظت میکند. هر چه استحکام این کاغذها بهتر باشد کیفیت کارتن تولیدی نیز بیشتر است.

کاغذ تست لاینر

کاغذ تست لاینر از انواع کاغذهای کرافت است که در صنعت کارتن سازی و ورق سازی کاربرد دارند. کاغذ تست لاینر کاغذ کرافتی است که کاملا از بازیافت کاغذهای باطله تهیه میشود و اغلب کرافت های موجود در بازار نیز از همین نوع هستند.

کاغذ وایت تاپ

کاغذ وایت تاپ مانند تست لاینر از کاغذهای بازیافتی بدست می آید که بیشتر برای لایه رویی کارتن های بسته بندی مورد اسفاده قرار میگیرند. این کاغذها در بخش بیرونی ورق‌های کنگره‌دار کارتن به کار رفته و امکان چاپ با کیفیت بالا بر روی آنها وجود دارد.

وضعیت بازیافت کاغذ باطله در کشور ایران

آمار بازیافت کاغذ در ایران نسبت به دیگر کشورهای جهان بسیار پایین است و این امر به مسائل زیادی برمیگردد. تفکیک زباله های خشک و تر در مبدا اهمیت بسیار زیادی در بازیافت کاغذ دارد اما در مراکز اجرایی و شهرداری ها هنوز برنامه و اقدامات اصولی برای این امر صورت نگرفته است. از طرفی عدم وجود برنامه اصولی برای بازیافت، نبود امکانات و تجهیزات کافی جداسازی و تفکیک زباله از مبداء، عدم فرهنگ سازی و مشارکت عمومی برای اجرای برنامه تفکیک از مبداء و نبود آموزش های لازم در جامعه نیز بر این مساله تاثیرگذار است.

بازیافت کاغذ باطله در کشور ایران با چه مشکلاتی رو به روست؟

مشکلات حوزه بازیافت کاغذ در ایران بسیار زیاد است اما از مهمترین آنها میتوان به نبود صنایع بازیافت استاندارد، کمبود بودجه و سرمایه برای تولید زیرساخت های لازم در این صنعت، نبود نیروی متخصص کافی در صنعت بازیافت، نبود آگاهی کافی در مورد اهمیت تاثیر بازیافت بر حفظ محیط زیست، عدم آموزش جامعه در زمینه اهمیت تفکیک صحیح زباله از مبداء،  نبود بازار رسمی فروش مواد بازیافتی و عدم فعالیت و همکاری بخش خصوصی در این زمینه اشاره کرد.

متاسفانه اغلب کاغذهای بازیافتی تولید داخل از کیفیت کافی برخودار نیستند و به دلیل پرس ناصحیح سطح چندان صافی نداشته و بعضا دارای ناخالصی های فلزی و غیربهداشتی هستند. در حالیکه نمونه های خارجی کاغذ بازیافتی، بسیار صاف و باکیفیت بوده و ناخالصی کمتری دارند. این مشکلات ناشی از پایین بودن سطح فناوری ها و تجهیزات بی کیفیت در این بخش است زیرا اغلب کارخانه های مقوا سازی برای هزینه کمتر به سراغ دستگاههای قدیمی و بی کیفیت میروند.

بازیافت کاغذ باطله

اهمیت بهداشت در تولید کاغذ بازیافتی

خمیر کاغذ باید پیش از تولید مقوا به خوبی ضدعفونی و تصفیه شود اما اغلب کارخانه ها دارای دستگاه های قدیمی و غیر استانداردی هستند که مجهز به این فناوری نیستند. بنابراین دستمال کاغذهایی هایی که در این مراکز از پوشال ساخته می شود اغلب غیربهداشتی هستند. این مشکلات نه تنها در دستمال کاغذی بلکه در دیگر محصولات بازیافتی تولید شده مانند جعبه های شیرینی و مواد غذایی نیز وجود دارد. خوشبختانه این مشکل با سلفون کشی داخل این جعبه ها برطرف شده است.

سرمایه گذاری در بازیافت کاغذ

برای بازیافت کاغذ باطله و کارتن ها چشم انداز وسیعی در ایران وجود دارد. در حال حاضر این صنعت رو به پیشرفت است اما تعداد کارخانه های تولید کاغذهای بازیافت در این زمینه بسیار کم است. بنابراین سرمایه گذاری در زمینه بازیافت کاغذ باطله میتواند صنعت بسیار سودآوری برای علاقه مندان به این زمینه باشد.

 

 

  • ژوئن 26, 2019
  • Posted By admin

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *