payamgps.com

اهمیت بازیافت لپ تاپ

اهمیت بازیافت لپ تاپ

لپ تاپ ها یکی از مهمترین و پرکاربردترین وسایل شخصی هستند و امروزه اغلب افراد برای انجام کارهای شخصی و ادرای خود به این ابزارهای الکترونیکی ارزشمند وابسته اند. هم اکنون این ابزارهای الکترونیکی ارزشمند به دلیل داشتن مزایای فراوان مانند کوچک بودن، سبک بودن، امکان حمل آسان و … جای کامپیترهای قدیمی را گرفته اند و سالانه به آمار تولید آنها افزوده می شود. طبیعتا با افزایش آمار تولید لپ تاپ، تعداد لپ تاپ های مستعمل و از کار افتاده نیز روز به روز بیشتر می شود. پیش از این در مورد انواع ضایعات الکترونیکی و اهمیت بازیافت آنها صحبت کردیم و در این مطلب میخواهیم در مورد نحوه بازیافت قطعات مختلف لپ تاپ ها با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

بازیافت لپ تاپ های غیر قابل استفاده

لپ تاپ های غیر قابل استفاده نباید دور ریخته شوند زیرا حاوی عناصر با ارزشی مانند طلا، نقره، پالادیوم، مس و آلومینیوم هستند. بازیافت بهترین راهکار برای جداسازی و استخراج این عناصر ارزشمند از قطعات مختلف این ابزار است. این لپ تاپ های غیر قابل استفاده را میتوان در فروشگاهها و مراکز تعمیر کامپیوتر، ادارت دولتی و خصوصی، دانشگاهها، مدارس و حتی مراکز بازیافت ضایعات شهرداری ها پیدا کرد

با لپ تاپ های مستعمل و خراب چه کنیم؟

برای بازیافت این ابزار الکترونیکی باید قطعات مختلف آن را جدا کرد. در گام اول ابتدا باید بدنه لپ تاپ را باز کرده و مادربرد را از آن جدا کرده و بخش های فلزی و پلاستیکی بدنه را از آن جدا میکنند. فن ها و هیت سینک های روی مادبورد معمولا از جنس مس خالص یا آلومینیوم خالص هستند بنابراین در همین مرحله باید آنها را از روی مادربورد باز کرد.

بازیافت لپ تاپ

باز کردن لپ تاپ برای بازیافت قطعات آن

رم ها و کارت گرافیک لپ تاپ نیز حاوی فلزات با ارزشی هستند و در نتیجه باید بازیافت شوند. جالب است بدانید که آی سی های روی کارت گرافیک و رم های لپ تاپ حاوی 7 تا 9 گرم طلا هستند که قابل جداسازی و استخراج است. در مرحله دوم این قطعات را از روی برد باز کرده و در مکانی جدا قرار میدهند تا به صورت اختصاصی بازیافت شوند. کارت وای فای یا قطعات مشابه آن را نیز از برد جدا کرده و در بخش دیگری قرار دهید. سی پی یو لپ تاپ نیز مانند سی پی یو کامپیوتر ها دارای عناصر گرانبهایی چون طلا، نقره و پالادیوم است که قابل بازیافت هستند. در همین مرحله باید سی پی یو لپ تاپ را از برد جدا کرده و بازیافت نمود.

نحوه جدا کردن آی سی ها و سی پی یو از لپ تاپ

برای جداسازی آی سی های مختلف از روی مادربرد و سایر بردها میتوان از سشوار صنعتی یا روش های رایج دیگر استفاده کرد. پس از جداسازی این آی سی ها مانند کارت گرافیک و رم ها از برد باید آنها را در دسته جداگانه ای قرار داده و بازیافت نمود. نکته مهم این که بازیافت مادربرد و آی سی لپ تاپ ها سود بیشتری نسبت به بازیافت مادربرد و آی سی کامپیوترها دارد زیرا با وجود سبکتر و کوچکتر بودن، فلزات گرانبهایی بیشتری از بازیافت آنها بدست می آید. برای بازیافت آی سی های لپ تاپ از روش شیمیایی یا قالکاری استفاده میکنند.

بازیافت لپ تاپ

جداسازی دیگر قطعات ارزشمند لپ تاپ

از بازیافت دیگر قطعات موجود در لپ تاپ مانند اسلات ها، کانکتورها و پین ها نیز میتوان مقداری طلا استخراج کرد. برای این کار این قطعات را از روی برد باز کرده و در بخشی جداگانه بازیافت میکنند. پین های لپ تاپ ها اکثرا با طلا روکش شده اند اما باید مقدار زیادی از آنها بازیافت شود تا بتوان مقداری طلا از آنها استخراج کرد. بنابراین برای بازیافت طلای این پینها باید صبر کرد تا تعداد بسیار زیادی از آنها جمع شود.

جداسازی مادربورد لپ تاپ

وقتی تمام قطعات مانند آی سی، سی پی یو و کارت گرافیک و رم ها را از روی برد باز کرده و جدا کردیم میتوانیم خود مادربردها را بازیافت نماییم. مادربردها دارای مقدار قابل توجهی از فلزات ارزشمند مانند طلا، نقره و تانتالیوم هستند که پول خوبی از فروش آنها نصیب شما خواهد شد. خازن های نصب سطحی حاوی طلا یا نقره، خازن های تانتالیوم حاوی نقره و تانتالیوم و مس موجود در خطوط حک شده روی برد و دیگر قطعات مادر بورد حاوی فلزات ارزشمند هستند و باید بازیافت شوند.

 

  • جولای 15, 2019
  • Posted By admin

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *